100 Van 2D naar 3D

Elke week gebruik ik een onderwerp uit mijn archieven om een stukje van mijzelf aan jullie te delen. Nu is het weer eens tijd om wat over mij thuis te vertellen. Ik denk zelf dat dit één van de drukste periodes in mijn leven is. Maar als mens zeggen we natuurlijk altijd dat we druk zijn. Dus het gaat er alleen om hoe druk we zijn ten opzichte van een eerder moment. Dit doet mij denken aan de relativiteitstheorie van Einstein. Door de Mad Science lessen die ik geef, krijg ik veel natuurkundige associaties. Hoe snel beweeg ik mezelf vooruit? Waar ben ik zoal druk mee?

Ik organiseer het huishouden en zorg dat iedereen op het juiste tijdstip op de juiste plek komt. De kinderen worden klaargestoomd als zelfstandige wezens met ruimte voor veel creativiteit. Luit heeft volgende week een hoofdrol in de eindmusical van de Montessori de Basisschool. Hij houdt veel van toneelspelen. Hij gaat de Kunst en Cultuur richting volgen op de middelbare school. Als ouder voel ik dat ik hierdoor in een andere fase kom. Muze speelt volgende week op een voorspeelavond op haar fluit en ik ga ook een stukje op mijn gitaar spelen. Erlend monteert er lustig op los vooral voor zijn Bart en Trix video’s. Luit is nu ook door het YouTube virus besmet en ze gaan binnenkort samen viraal.

Muze en Luit zijn net samen op de fiets naar Kamperland op schoolkamp geweest. Ik heb me ingezet als ouder door mee te fietsen en ben gevraagd een creatieve workshop te organiseren. Ik maakte met de kinderen een driedimensionaal tropisch regenwoud. Een leuke opdracht die met tijdschriften, karton en lijm te realiseren is, kijk maar naar de foto’s. Als beloning mocht ik mee eten bij de gedeeltelijk vegetarische barbecue. Daardoor heb ik ook gezien dat de kinderen super leuk met andere kinderen samenspeelden en zwommen; echt een genot voor het oog en de maag! 

Mijn vervanging als beeldend docent op het Zwin college zit er bijna op. Daar heb ik leuke opdrachten verzonnen voor de leerlingen. Muze vond één opdracht zo leuk dat ik die met een variatie gebruikt heb voor hun schoolkamp. Ik laat nu van beide onderwerpen wat resultaten zien. Het grappige is dat er eigenlijk geen verschil te zien is tussen de kunstwerken van de kinderen van de middelbare school en deze basisschool. 

Als Professor Proof (blog 48) ga ik deze zomer kinderen onder statische stroom zetten en vooral veel slijm maken. Een Mad Science les zonder slijm is ‘not done’! Kortom, de wetenschap inspireert mij in mijn dagelijks leven als kunstenaar en als docent. Leren is leven voor mij.

3 comments Add yours

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *