7 Kennismaken met de Kattaikuttu kinderen

De eerste echte kennismaking met de school kinderen was vrjjdag. In de Kuttuzaal hebben we als gezin alle kinderen een potlood en een gekleurde pen getrakteerd. Toen kwam het idee om gelijk daarmee een tekening te maken van een fantasiedier. Alle 52 kinderen hebben een mooie tekening gemaakt van pauwen (die leven hier veel), riviertjes met boten (ik denk dat ze het warm hadden, wij namelijk wel) en bomen (allemaal hetzelfde met 4 lijnen, heel symbolisch getekend). We hebben al deze tekeningen gekregen met in het Engels hun naam erop; heel handig om de namen te leren.

Alle kinderen vragen: “What’s your name?”, en Luit en Muze vonden die zin eerst moeilijk maar nu al niet meer. Ze hebben al wat Engels geleerd in die paar dagen en krijgen nu Engelse les van Britta en Amerikaanse vrijwilliger die ook bij ons in het “hotel” zit. Ik doe erge moeite om alle bijzondere namen te leren van de schoolkinderen, een goede training voor de hersenen en leer er 4 per dag.

Maandag hebben we om “tea time” de dropjes uitgedeeld die Stellapatti (mijn moeder die ze als oma zien) heeft meegegeven. Dit vonden ze heel lekker want deze kinderen zijn met alles blij.

Het is geweldig hoe ze hier les hebben, net een soort middelbare school. Ze wisselen af van bewegingsles naar wiskunde, Engels, lezen, schrijven, Kuttuklas (Kattaikkuttu), muziekles en craftsles, die ik geef. Ze hebben meetings voor de hele school in de grote Kutuzaal waar ze worden toegesproken en allemaal wel een uur heel rustig blijven zitten in kleermakerszit op de grond.

Ik ben begonnen met mijn naailessen, eerst alles met de hand. Ik heb 3 leeftijdsgroepen en boven de 15 mogen de kinderen op de naaimachine en krijgen ze elke dag les. Luit en Muze zitten in de jongste groep en krijgen woensdag een donderdag deze les. Er staan meerdere gebouwen op dit terrein zoals: de school, de bibliotheek, ons verblijf, tuinhuisjes en grote overdekte buitenruimtes met zandgrond.De kinderen van de school verplaatsen zich met stoffen tassen tussen de gebouwen waar ze overal op de grond zitten.

Het is goed dat ik als moeder kan multitasken, want dat is hier wel nodig. Het is wel op een leuke manier, net een soort schoolkamp. Voor Luit en Muze schrijf ik ’s avonds hun lesjes op in een schrift voor de volgende dag in onze eigen ruime kamer. Deze week zijn Erlend en ik  s’ ochtends vroeg wakker. We ontbijten hier met wat yoghurt en fruit omdat we niet 3 keer per dag rijst met pittige saus verdragen en doen wat gymnastiek.

Daarna ga ik naar de school en ik ben begonnen met het naaien van de schooluniformen van Luit en Muze, die heb ik deze week af. Voor allebei 2 zwarte broeken en een jurk met broek voor Muze. Ze zijn zo blij met hun nieuwe uniform. Dinsdag dragen ze een bordeaux poloshirt met zwarte broek, woensdag een oranje poloshirt erboven en donderdag weer een bordeaux, de jongens vrijdag en maandag het oranje poloshirt en de meisjes hebben dan een speciale Indiase jurk en broek eronder aan. Ze wassen elke ochtend hun eigen kleding met de hand!!!!! Zodat ze die de volgende dag weer aan kunnen.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *